15 Şubat 2021 Pazartesi

WEB 2 ARAÇLARININ EĞİTİME ETKİSİ

 


 

 

Web 2.0 Teknolojisinin Eğitimdeki Yeri

2000 yılı sonrasında doğan nesle daha üst sınırı kesinleşmemiş de olsa Z kuşağı denilmiştir. Z kuşağı; teknolojiye kolayca ayak uydurabilen, özgüveni ve analitik düşünme kabiliyeti yüksek, isteklerinin ne olduğunu iyi bilen, dikkat süreleri sınırlı olmasına karşın aynı anda pek çok işi yürütebilen yetenekleri sayesinde tüm bu açığı kapatan, hem yaratıcılığı hem de yenilikçiliği önemseyen bir kuşak olarak tanımlanır.

Belirgin özellikleri sebebiyle Z kuşağından bir öğrenciye standart, geleneksel yöntemler istenilen etkide bulunamamaktadır. Bu sebeple yeni nesil bu öğrencilere yine yeni nesil yöntemlerin ve metotların kullanılması zorunludur. Web 2.0 teknolojisi de tam da bu konuda yardıma yetişmekte ve bu gençlere uygun eğitim ortamları oluşturulmasına yardımcı olmaktadır (Munoz ve Towner, 2009, s.2623).

 

Teknolojiyle beraber değişimin de çok hızla olduğu dünyamızda, modern eğitim modelinde kullanılabilecek araçların en başında Web 2.0 uygulamalarının olabileceği üzerine pek çok araştırma yapılmıştır. Öğrencilerin interneti kullanım alanları incelendiğinde bloglar, Facebook, podcast, viki ve MySpace vb. sosyal ağ sitelerinin, fotoğraf, video paylaşım siteleri ve sanal dünyalar gibi Web 2.0 teknolojilerinden yoğun bir biçimde yararlandıkları gözlemlenmektedir. İnternet kullanımının öğrencilere sosyal yaşamlarında olduğu kadar akademik hayatlarında da önemli katkıları olmaktadır (Munozve Towner, 2009, s.2623).

 

Öğrenciler derste öğrendikleri bilgileri, materyalleri, okula ait Web bloglarındaki ders sayfalarına ulaşmak istediklerinde, hasta olup okula gitmediklerinde ya da kaybettiklerinde rahatça buralardan ulaşabilirler. Bu da öğrencilerin bahane olmaksızın aslında bilgiye ne kadar yakın olduklarının, teknolojinin bahaneleri ortadan kaldırdığının  bir göstergesidir.




 

 

Deans’ın (2008, s.83) bir diğer belirttiği oynatıcı yayın abonelikleri (podcasts), dijital medya dosyalarının taşınabilir medya oynatıcılarda ya da bilgisayarlarda oynatılmak amacıyla internet üzerinden beslemelerle (akışlar) dağıtılma tekniği şeklinde bilinir. Bu uygulamaların, yükseköğrenim düzeyinde eğitimsel araç olarak kullanılması gittikçe yaygınlaşmıştır. Podcast’ler öğrencilere kaçırmış oldukları dersleri dinleme fırsatı sağlamaktadır.

Podcastler sayesinde Ters-Yüz eğitim sistemine de fırsat tanınmaktadır. Ters-yüz eğitim öğrenciye ulaşmak istediği bilgiyi önce evde, video, ses gibi dijital medya dosyalarıyla ulaşmasını, ardından okulda da konuyla ilgili alıştırma, aklına takılan soruları sorduğu, zamandan tasarruf ettiği, bilgi edindiği değil daha çok ürettiği bir ortam sağlamaktadır.

 

Orijinal Viki (Wiki) teriminin mucitleri Leuf ve Cunningham (2001, s.32)’a göreyse bir  viki, sıradan bir kullanıcının web tarayıcısında herhangi bir form aracılığıyla bilgilerin eklendiği, düzenlendiği, serbestçe genişleyen ve de bilgilerin depolandığı birbirleri ile bağlantılı olan web sayfalarını ifadede kullanılmaktadır.

Vikiler, tüm öğrencilere kişisel web sitelerini çok kolay bir biçimde gerçekleştirmelerine, proje geliştirmelerine, değerlendirme yapabilmelerine, araştırma çalışmalarına, grup çalışmalarına ve ilişkili bilgileri göndermelerine, düzeltmelerine ve paylaşmalarına imkan sağlamak ayrıca da sınıf içi deneyimin paylaşılması için gerekli uygun ortamları oluşturmada kullanılmaktadır.

 

 Yukarıda belirtilen kolaylıklarında sağlanması nedeniyle de Web 2.0 teknolojisinin

eğitim sırasında kullanımın önemi günden güne artış göstermektedir. Bu sayede artık Web 2.0 teknolojisi eğitimde olmazsa olmaz bir öneme sahiptir.

 

Öğrencilere Sağladığı Katkılar

Web 2.0 teknolojisi kullanılan sınıflardaki öğrencilerde gözlenilen olumlu etkiler Web 2.0’ın doğru yolda olduğunu göstermektedir. Web 2.0 ile işlenen derslerde öğrenciler derse daha fazla ilgi, katılım, heyecan ve konu üzerinde daha fazla başarı göstermektedirler. Öğretmen merkezli olmayıp tam tersi öğrencilerin birbirleriyle iletişim kurmaları, ikili ve grup çalışmalarına olanak sağlaması, birlikte ekipçe üretmeleri, öğrenci etkileşimi açısından yarar sağlamaktadır. Sıradan bir ders formatından çıkıp kullanılan basit bir uygulama bile öğrencilerin odaklanma sürelerini arttırmaktadır. Derse ilgisi olmayan bir öğrenci bile neler olup bittiğini anlamaya çalışmak için gayret sarf etmektedir. Bireysel gözlemlerimize dayanarak sınıf ortamında başlanan Web 2.0 uygulamalarının, bazen merak ve daha fazla deneme arzusu ile evde de kullanılmaya devam ettirildiği öğrencilerin ortaya koydukları çalışmalarla gözlemlenmiştir.

 

 

Öğretmenlere Sağladığı Katkılar

Web 2.0’ın öğrencilere olduğu kadar öğretmenlere de büyük oranda katkısı vardır.

Öğretmenin her derste kendisine ayrılan tüm süre boyunca Web 2.0 araçlarını kullanmadığı fakat dersin bir bölümüne bile entegre ettiği uygulama ve araçlar dersi zenginleştirebilir. Web 2.0 araçlarını dersine entegre eden öğretmenin çalışma süreci daha aktif ve renkli geçebilmektedir. Öğrencilerin heyecanlandıklarını görüp, öğrenmenin işlevine uygun şekilde sonuç vermesi, konunun anlaşılıp anlaşılmadığını sorgulandığında somut dönütler alması öğretmenin doğru yolda olduğunu gösterir. Web 2.0 araçlarını kullanmak güncel konular işlenmesine olanak sağlar, bu da öğrencileri olduğu kadar öğretmenin kendisini de daha canlı tutmasına olanak sağlar.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  Proje sertifikalarımızı Çakırbeyli Ortaokulu müdürü Bilal ÖZSARIOĞLU bana ve öğrencilerime takdim etti. Bilal ÖZSARIOĞLU, the director of ...