Web 2.0 Teknolojisinin Eğitimdeki Yeri
2000 yılı sonrasında doğan nesle daha
üst sınırı kesinleşmemiş de olsa Z kuşağı denilmiştir. Z kuşağı; teknolojiye
kolayca ayak uydurabilen, özgüveni ve analitik düşünme kabiliyeti yüksek, isteklerinin
ne olduğunu iyi bilen, dikkat süreleri sınırlı olmasına karşın aynı anda pek
çok işi yürütebilen yetenekleri sayesinde tüm bu açığı kapatan, hem
yaratıcılığı hem de yenilikçiliği önemseyen bir kuşak olarak tanımlanır.
Belirgin özellikleri sebebiyle Z
kuşağından bir öğrenciye standart, geleneksel yöntemler istenilen etkide
bulunamamaktadır. Bu sebeple yeni nesil bu öğrencilere yine yeni nesil yöntemlerin
ve metotların kullanılması zorunludur. Web 2.0 teknolojisi de tam da bu konuda
yardıma yetişmekte ve bu gençlere uygun eğitim ortamları oluşturulmasına yardımcı
olmaktadır (Munoz ve Towner, 2009, s.2623).
Teknolojiyle beraber değişimin de çok
hızla olduğu dünyamızda, modern eğitim modelinde kullanılabilecek araçların en
başında Web 2.0 uygulamalarının olabileceği üzerine pek çok araştırma
yapılmıştır. Öğrencilerin interneti kullanım alanları incelendiğinde bloglar,
Facebook, podcast, viki ve MySpace vb. sosyal ağ sitelerinin, fotoğraf, video
paylaşım siteleri ve sanal dünyalar gibi Web 2.0 teknolojilerinden yoğun bir
biçimde yararlandıkları gözlemlenmektedir. İnternet kullanımının öğrencilere sosyal yaşamlarında olduğu kadar akademik hayatlarında da önemli katkıları
olmaktadır (Munozve
Towner, 2009, s.2623).
Öğrenciler derste öğrendikleri bilgileri, materyalleri, okula ait Web bloglarındaki ders sayfalarına ulaşmak istediklerinde, hasta olup okula gitmediklerinde ya da kaybettiklerinde rahatça buralardan ulaşabilirler. Bu da öğrencilerin bahane olmaksızın aslında bilgiye ne kadar yakın olduklarının, teknolojinin bahaneleri ortadan kaldırdığının bir göstergesidir.
Deans’ın (2008, s.83) bir diğer
belirttiği oynatıcı yayın abonelikleri (podcasts), dijital medya dosyalarının
taşınabilir medya oynatıcılarda ya da bilgisayarlarda oynatılmak amacıyla
internet üzerinden beslemelerle (akışlar) dağıtılma tekniği şeklinde bilinir.
Bu uygulamaların, yükseköğrenim düzeyinde eğitimsel araç olarak kullanılması
gittikçe yaygınlaşmıştır. Podcast’ler öğrencilere kaçırmış oldukları dersleri
dinleme fırsatı sağlamaktadır.
Podcastler
sayesinde Ters-Yüz eğitim sistemine de fırsat
tanınmaktadır. Ters-yüz eğitim öğrenciye ulaşmak istediği bilgiyi önce evde,
video, ses gibi dijital medya dosyalarıyla ulaşmasını, ardından okulda da
konuyla ilgili alıştırma, aklına takılan soruları sorduğu, zamandan tasarruf
ettiği, bilgi edindiği değil daha çok ürettiği bir ortam sağlamaktadır.
Orijinal Viki (Wiki) teriminin mucitleri Leuf ve Cunningham (2001, s.32)’a göreyse bir viki, sıradan bir kullanıcının web tarayıcısında herhangi bir form aracılığıyla bilgilerin eklendiği, düzenlendiği, serbestçe genişleyen ve de bilgilerin depolandığı birbirleri ile bağlantılı olan web sayfalarını ifadede kullanılmaktadır.
Vikiler,
tüm öğrencilere kişisel web sitelerini çok kolay
bir biçimde gerçekleştirmelerine, proje
geliştirmelerine, değerlendirme yapabilmelerine, araştırma çalışmalarına, grup çalışmalarına
ve ilişkili bilgileri göndermelerine, düzeltmelerine ve paylaşmalarına imkan
sağlamak ayrıca da sınıf içi deneyimin paylaşılması için gerekli uygun
ortamları oluşturmada kullanılmaktadır.
Yukarıda belirtilen kolaylıklarında sağlanması nedeniyle de Web 2.0 teknolojisinin
eğitim sırasında kullanımın önemi
günden güne artış göstermektedir. Bu sayede artık Web 2.0 teknolojisi eğitimde
olmazsa olmaz bir öneme sahiptir.
Öğrencilere Sağladığı Katkılar
Web 2.0 teknolojisi kullanılan
sınıflardaki öğrencilerde gözlenilen olumlu etkiler Web 2.0’ın doğru yolda olduğunu
göstermektedir. Web 2.0 ile işlenen derslerde öğrenciler derse daha fazla ilgi,
katılım, heyecan ve konu üzerinde daha fazla başarı göstermektedirler. Öğretmen
merkezli
olmayıp tam tersi öğrencilerin
birbirleriyle
iletişim kurmaları, ikili ve grup çalışmalarına olanak
sağlaması, birlikte ekipçe üretmeleri, öğrenci etkileşimi açısından yarar
sağlamaktadır. Sıradan bir ders formatından çıkıp kullanılan basit bir uygulama
bile öğrencilerin odaklanma sürelerini arttırmaktadır. Derse
ilgisi olmayan bir öğrenci bile neler olup bittiğini anlamaya çalışmak için
gayret sarf etmektedir. Bireysel gözlemlerimize dayanarak sınıf ortamında
başlanan Web 2.0 uygulamalarının, bazen merak ve daha fazla deneme arzusu ile
evde de kullanılmaya devam ettirildiği öğrencilerin ortaya koydukları
çalışmalarla gözlemlenmiştir.
Öğretmenlere Sağladığı Katkılar
Web 2.0’ın öğrencilere olduğu kadar
öğretmenlere de büyük oranda katkısı vardır.
Öğretmenin her derste kendisine ayrılan
tüm süre boyunca Web 2.0 araçlarını kullanmadığı fakat dersin bir bölümüne bile
entegre ettiği uygulama ve araçlar dersi zenginleştirebilir. Web 2.0 araçlarını dersine entegre eden öğretmenin
çalışma süreci daha aktif ve renkli geçebilmektedir. Öğrencilerin
heyecanlandıklarını görüp, öğrenmenin işlevine uygun şekilde sonuç vermesi, konunun anlaşılıp anlaşılmadığını sorgulandığında somut dönütler
alması öğretmenin doğru yolda olduğunu gösterir. Web 2.0 araçlarını kullanmak
güncel konular işlenmesine olanak sağlar, bu da öğrencileri olduğu kadar öğretmenin
kendisini de daha canlı tutmasına olanak sağlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder