İnsanların zaman ve yerden bağımsız olarak iletişim halinde olmaları, hiçbir zaman günümüz kadar kolay olmamıştır. Bu kolaylık dünya üzerindeki iletişim için tüm sınırların kalktığı anlamına gelmemekle birlikte bu sınırlar internetin hayatımıza girmesiyle birlikte hızlıca azalmaktadır. İnternetin yeni yüzü olarak ve ikinci nesil hizmetleri içeren teknolojiler topluluğu olarak ifade edebileceğimiz Web 2.0, kullanıcılarına çevrim-içi işbirliği ve paylaşım imkanları sağlayarak insanlar arasındaki iletişim olanaklarını en üst düzeye taşımış bulunmaktadır. Aslında Web 2.0 kullanıcı merkezli ve kullanıcıların içeriğine katkıda bulunduğu, onlara hareket özgürlüğü ve kullanım kolaylığı sunduğu yeni nesil internet platformu olarak tanımlanabilir. Web 2.0 kavramı ilk kez 2004 yılında, O’Reilly ve MediaLive International tarafından organize edilen ve Google, Yahoo, Msn, Amazon, Ebay gibi Web dünyasının önde gelen şirketlerinin de katıldığı Web konferansında, Web alanında yaşanan gelişmeler ve Web dünyasının geleceği konusunda tartışılırken ortaya çıkmıştır. Web 2.0 teknolojisinin sunduğu yenilikler; ağ günlükleri (Weblogs), oynatıcı ve video yayın abonelikleri (podcast and videocasts), vikiler (wikis), sosyal ağlar (social networks), yer imleri (bookmarks), etiketleme (tagging), resim ve video paylaşımı (photo and video sharing), karma (bütünleşik) Web siteleri (mashups) en göze çarpan uygulamalardır. Bu çalışmada, adı geçen Web 2.0 uygulamalarının eğitim alanında kullanımlarına ilişkin değerlendirmeler sunulmakta ve günümüzün en popüler sosyal ağlarından olan Facebook’un eğitim sürecinde kullanımına yönelik örnek bir uygulamanın nasıl yapıldığına dair bilgiler verilmektedir. Örnek uygulama için Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü müfredatında yer alan Eğitimde Bilgi Teknolojileri, İnternet Tabanlı Programlama ve Web Tasarımı adlı üç lisans dersi ve Değişen Eğitim ve Yeni Teknolojiler adlı yüksek lisans dersi seçilmiştir. Bir Facebook kurs uygulaması (API1 ) kullanılarak tüm ders yönetim işlemleri tanımlanmış, üyeliği olan öğrencilerin aldıkları derslere ait bilgilere, dokümanlara, bağlantılara ulaşmaları sağlanmıştır. Sanal sınıf ortamında dersin özelliğine göre alt gruplar oluşturularak, işbirliği, paylaşım, mesajlaşma, tartışma imkânları sunulmuştur. Uygulamanın detayları Web 2.0 uygulamalarının eğitimde kullanımına dair değerlendirmeler bölümünden sonra ele alınmıştır.
Teknoloji ile beraber değişimin çok hızlı olduğu dünyamızda; 21.yüzyılın modern eğitim
modellerinde kullanılabilecek araçların başında Web 2.0 uygulamaları olabileceği üzerine birçok araştırma yapılmaktadır. Öğrencilerin
internet kullanımları incelendiğinde bloglar,
podcast’ler, vikiler, Facebook ve MySpace
gibi sosyal ağ siteleri, sanal dünyalar, video
ve fotoğraf paylaşım siteleri gibi Web 2.0 teknolojilerini yoğun bir şekilde kullandıkları görülmektedir. İnternetin kullanımı öğrencilerin
sosyal yaşamları kadar akademik hayatlarına
da önemli katkılar sağlamaktadır
.
Web 2.0 teknolojileri ve özellikle MySpace ve
Facebook gibi sosyal ağ siteleri milyonlarca
öğrencinin yaşamları üzerinde oldukça güçlü
etkileri vardır [2]. Birçok araştırmacı bu etkinin ne olduğunu merak etmekte ve gerçekten
önemli bir etkisi var ise sosyal ağların eğitimin
içerisinde olması konusunda hem fikir olmaktadırlar. Yeni Medya Konsorsiyumu ve
EDUCAUSE tarafından 2008 yılında hazırlanan Horizon Raporu, eğitim amaçlı sosyal ağlardan yararlanmak için stratejiler geliştirmek
gerektiğini işaret etmektedir.
Web günlükleri (Weblogs), kolay kullanımlarının yanında önemli eğitsel değere sahiptir. Temel bir eğitimsel blogun limitleri olmamasına
rağmen, öğrenciler için öğretimsel öğeler, kurs
duyuruları ve okumaları, düşünce ürünü makaleler, grup çalışması için diyalog imkanı, kurs
ile ilgili dökümanların paylaşımı gibi özellikleri içermesi gerekir .
Oynatıcı yayın abonelikleri (podcasts), dijital
medya dosyalarının taşınabilir medya oynatıcılarda veya bilgisayarlarda oynatılmak üzere
internet üzerinden beslemeler (akışlar) yoluyla dağıtılma tekniği olarak bilinmektedir. Bu
uygulamalar, yüksek öğrenimde eğitimsel bir
araç olarak kullanımı gittikçe yaygınlaşmaktadır. Podcast’ler öğrencilere kaçırdıkları dersleri
dinlemelerine izin vermektedir.
Orijinal Viki (Wiki) kavramının mucitleri Leuf
ve Cunningham’a göre bir viki, herhangi bir
kullanıcı tarafından web tarayıcısında bir form
aracılığı ile bilgilerin eklendiği ve düzenlendiği, serbestçe genişleyebilen ve bilginin depo landığı birbirleriyle bağlantılı web sayfalarını
ifade etmektedir. Vikilerin (Wikis) dünya
çapında öğrenciler, öğretmenler ve akademisyenler tarafından eğitimde kullanımı yaygın
bir şekilde artmaktadır. Viki teknolojilerinin
sosyal etkinlikler ve etkileşimleri destekleyen
çevrim-içi ortamları oluşturma potansiyeli ve
işbirlikçi öğrenme aktivitelerini teşvik etme
özelliği üzerinde durulmaktadır. Vikiler, öğrencilerin kişisel web sitelerini oldukça
kolay bir şekilde gerçekleştirmelerine, proje
geliştirme ve değerlendirme yapabilmelerine,
grup çalışmaları ve araştırma çalışmalarına
ilişkin bilgileri gönderme, düzeltme ve paylaşma imkanı sağlamak ve ayrıca sınıf içi deneyimlerin paylaşılması için uygun bir ortam
olarak kullanılabilir.
Web 2.0 ile beraber gelen yeni teknolojilerin eğitim alanında kullanımı geleneksel sınıf içi öğrenme ortamlarına alternatif öğrenme ortamları sunmaktadır. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun üye olduğu, günümüzün en popüler sosyal ağı olan Facebook’un iletişim yeteneklerinden faydalanarak alternatif bir ders ortamı hazırlanabileceği ve ders ortamının öğrenme sürecine önemli katkı yapabileceği varsayımı ile bu çalışma başlatılmış ve bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen uygulama halen kullanılmakta için, uygulamanın sonuçları ilerleyen çalışmalarda sunulacaktır. Kullanılan uygulamanın çevrim-içi sınıf toplulukları oluşturularak işbirlikçi öğrenmeyi destekleyip desteklemediği, eğitmen-öğrenci ve öğrenci-öğrenci arasındaki etkileşimi artırıp artırmadığı, öğrencilerin başarılarında etkisinin olup olmadığı araştırılması gereken önemli noktalardır. Öğrencilerin şu ana kadarki ki izlenimlerinden uygulamaya karşı son derece pozitif düşüncelere sahip oldukları, Facebook’un sosyal bir iletişim aracı olmanın yanında aynı zamanda bir öğrenme aracı olarak benimsedikleri gözlemlenmiştir.
Fuat DİBEKLİ
Tepecik Demir Topal Ortaokulu / Bodrum
Web 2.0 Araçlarının Olumlu Yönleri:
YanıtlaSilSadece web araclarını kullanarak çok kaliteli bir öğrenme ortamı oluşturmak mümkün değildir. Web araçları diğer öğrenme ve öğretme yöntemleri ile birlikte destekleyici, etkileşim ve işbirlikçi özelliklerinden yararlanılarak kullanılınca çok daha verimli sonuçlar alınabilir çünkü 2.0 web araçları;
Etkileşim, işbirlişi ve iletişimi sağlar.
Bilgi ve içerik oluşturmayı mümkün kılar
Kullanımları hem kolay hemde esnektir.
Öğrencilerin hem bilgisayarda klavye kullanarak yazı yazma hemde öğrenme süreçlerinde teknoloji becerilerini geliştirmeyi mümkün kılar .
Öğrencilerin işbirlikçi çalışmalarını sağlayan yeni yöntemler sağlanır.
Öğretmen – Öğrenci, Öğrenci – Öğrenci arasındaki mesafeyi azaltır çünkü okul dışında da online çalışma inkanı sağlar.Öğrenci hem arkadaşlarından hemde öğretmeninden okul saatleri dışında yardım alabilir buda daha iyi sürekli bir işbirliği sağlar.
Öğrenimi geleneksel ( Öğretmen, ders kitabı, öğrenci, 4 duvar ) kalıpların dışına çıkarır.
Öğretmen rehber, öğrenci ise kendi öğrenme sürecini ve şeklini oluşturan ve karar veren kişi konumundadır. Bu durumu şöyle acıklayabiliriz. Öğretmen konusunun içeriğini ve standartlarını ve hedeflerini verir ve öğrenciye kaynaklar sunar. Öğrenci bu standartlar ve hedefler doğruldusunda bireysel veya grup olarak konuyu nasıl ve hangi metod ile öğreneceğine kendisi ve grubu ile karar verir.
Web araçları öğrenciler için öğrenmeyi daha anlamlı hale getirir ve öğrenciler daha motive olmuş bir şekilde öğrenme sürecinin bir parçası olurlar ve farklılaştırılmış öğrenme yöntemleri geliştirirler.
Web 2.0 araçlarını sınıflarda kullnammak gerçekten de öğrencilerin motivasyonnu arttırıyor ve derslere karşı ilgilerini arttırıyor.
YanıtlaSil