1 Nisan 2021 Perşembe

Meşkure Şamlı Ortaokulu / Şebnem Gençtürk

DİJİTAL OKURYAZARLIK 

(DIGITAL LITERACY)

Değişen teknolojiyle birlikte hayatımıza giren akıllı cihazları tümüyle anlayabilmek, analiz edebilmek ve enformasyonu elde edebilmek için gereken beceridir. Akıllı telefonlar, tabletler, dizüstü bilgisayarlar, masaüstü bilgisayarlar ile üretme ve paylaşma yetisine sahip olmak gerekir. Dijital ve okuryazar terimlerinin birlikte kullanılmasının sebebi ise dijitalin bilgiyi, okuryazarlığında okuduğunu anlamayı temsil etmesidir.

Dijital Okuryazarlık üç aşamadan oluşmaktadır. Bu aşamalar bilgiyi doğru kullanmak, kullandığını anlamak ve anladığını üretebilmek olarak ortaya çıkmaktadır. Şimdi bu aşamaların detaylarını birlikte inceleyelim…

Bilgiyi Doğru Kullanmak: Etkin kullanım dijital platformlarda doğru adımlar atmayı ve teknik detayları bilmeyi kapsamaktadır.

Kullandığını Anlamak: Anlama becerisi hem dijital olayları doğru görmeye hem de fikir üretebilmeye yardımcı olmaktadır.

Anladığını Üretebilmek: İnterneti kullanabilmek ile üretim yapabilmek arasında büyük farklar mevcuttur. Dijital de üretim; video, fotoğraf, grafik, tipografi vs. olarak hazırlanmaktadır. Dijitalin dilini bilmek ve ona göre konuşmak en önemli noktadır.

It is the skill required to fully understand, analyze and obtain information about the smart devices that come into our lives with changing technology. It is necessary to have the ability to produce and share with smartphones, tablets, laptops, desktops. The reason why digital and literate terms are used together is that digital represents the understanding that it reads the information in literacy. Digital Literacy consists of three stages. These stages arise as using information correctly, understanding its use, and producing what it understands. Now let's examine the details of these stages together. Using information Correctly: Effective use involves taking the proper steps on digital platforms and knowing the technical details. Understanding What You're Using: The ability to understand helps both to see digital events correctly and to generate ideas. Being Able to Produce What You Understand: There are significant differences between using the Internet and producing. Digital production; video, photography, graphics, typography, etc. Knowing the language of digital and speaking accordingly is the most critical point.

Kaynakça (References): https://www.creodive.com.tr/dijital-okuryazarlik-nedir/

Hazırlayan (Prepared by) : Defne Y. / Meşkure Şamlı Ortaokulu / Buca - İZMİR


 Dijital okuryazarlık, akıllı cihazların tümüyle birlikte anlama, analiz etme ve bilgiyi bulma becerilerine verilen isimdir.

     Dijital okuryazarlık iki terimin dijital ve okur-yazarlığın bir araya gelmesi demektir. Ancak bu iki terimden çok daha fazlasıdır. Dijital bilgi, verilerin sembolik bir temsilidir ve okuryazarlık, bilgiyi okumak, tutarlı bir şekilde yazmak ve yazılı kelimeyi eleştirel olarak düşünme becerisini ifade eder. Elbette dijital okuryazarlık için sadece dijital teknolojileri (bilgisayar, tablet veya cep telefonu gibi) kullanmayı bilmek yeterli değildir. Aynı zamanda bilgiyi işlemeyi, tutmayı ve aktarmayı da bilmek ve yapabilmek gerekir. Bilgiyi özetleme, sentezleme, oluşturma ve sunabilme becerileri gerekir.

 Dijital okuryazarda olması gereken beceriler:

Bilgiyi bulur, kullanır, değerlendirir, özetler, oluşturur ve bilgiyi sunar

Arama motorunda bilgiyi aratır, bulduğu bilgiyi kullanarak not eder

Not ettiği bilgileri gözden geçirerek değerlendirir

Değerlendirme yaptığı bilgileri sentezleyerek özetler

Özetlenen bilgileri kendisi tekrardan oluşturur.



Digital literacy is the name given to understand, analyze and find information together with all smart devices. Digital literacy means a combination of two terms, digital and literacy. But these are much more than two terms. Digital information is a symbolic representation of data and refers to literacy, reading the information, writing consistently, and thinking critically about the written word. Of course, it is not enough to know how to use only digital technologies (such as computers, tablets or mobile phones) for digital literacy. It is also necessary to know and be able to process, hold and transfer information. The ability to summarize, synthesize, create and present information is required. 

 Skills that should be in digital literacy: 

Finds, uses, evaluates, summarizes, develops, and offers information 

Searches the search engine for information and notes it using the information it finds 

Reviews and evaluates the information it documents 

Synthesizes and summarizes the information it considers 

Recreates the summarized information itself. 

Kaynakça (References): https://im0-tub-tr.yandex.net/i?id=efec538561c8debe09e77839bf5e3890&n=13&exp=1

https://www.iienstitu.com/blog/dijital-okuryazarlik-nedir

Hazırlayan (Prepared by) : Hasan Toprak Ü. / Meşkure Şamlı Ortaokulu / Buca- İZMİR


İnternet’in hayatımıza girmeye başlamasıyla birlikte alışkanlıklarımızın büyük bir kısmı değişti.
Bu değişimin önemli bir kısmı iletişim ve hayatı algılamamızda oldu. Gün geçtikçe insanlar
birbirleriyle olan tüm iletişimlerini internet üzerinden yapmaya ve gelişmeleri internetten
takip etmeye başladı.
     
  Dijital okuryazarlık için örnek bir tanım yaparsak günümüzün durumuyla şu tanımı çıkartabiliriz.
Dijital okuryazarlık akıllı telefonlar, tabletler, dizüstü bilgisayarlar ve masaüstü Bilgisayarlar gibi
ağ cihazları aracılığı ile bilgiyi bulma, anlama, analiz etme, üretme ve paylaşabilme becerilerini
 ifade eder.
     
 Bilgisayar ve internetle ilgili gerekli teknik yeterliliğe sahip olmayı kapsar. Kelime işlemcileri,
 web tarayıcıları, e-posta ve diğer iletişim araçları gibi bilgisayar programlarını kullanarak, temel
 teknik bilgi birikime sahip olmak. Ayrıca arama gibi bilgi kaynaklarına erişmeyi, bunları kullanmak
 için daha farklı beceri ve yeterliliğe sahipken doğru şekilde kullanmayı kapsar. Buna çevrimiçi
 veritabanları ile bulut ve bilgi işlem gibi yeni teknolojileri eklemeyi de unutmamak gerekir.


As the internet began to enter our lives, a large part of our habits changed. A significant portion of this change has been in our communication and perception of life. Day by day, people communicate with each other over the internet, and He started following me.    If we make an exemplary definition for digital literacy, we can subtract the following definition in today's situation. Digital literacy such as smartphones, tablets, laptops, and desktops can find, understand, analyze, produce, and share information through network devices.    It includes having the necessary technical competence related to computers and the internet. Word processors use computer programs such as web browsers, e-mail, and other communication tools to have technical knowledge. Also, accessing and using information sources such as searches involves using it correctly while having different skills and qualifications. You can add to this online it is also important to remember to add new technologies such as cloud and computing with databases. 

Kaynakça (References): http://www.dijitalhayatakademisi.com/dijital-okur-yazarlik-2/

                         https://bodrumpusula.com/dijital-okur-yazar-olmak-dijital-okuryazarlik-nedir

Hazırlayan (Prepared by) : Esila T./ Meşkure Şamlı Ortaokulu / Buca- İZMİR


Dijital okuryazarlık akıllı telefonlar, tabletler, dizüstü bilgisayarlar ve masaüstü bilgisayarlar gibi ağ cihazları aracılığı ile bilgiyi bulma, anlama, analiz etme, üretme ve paylaşabilme becerilerini ifade eder. Dijital okuryazarlık bilgisayar okuryazarlığı veya dijital becerilerden farklıdır.

Dijital ortamlarda bilgiyi aramadan bulmaya, üretmeden paylaşmaya değin geniş bir yelpaze ele alınan yeteneklerin tamamı hakkında en çok konuşulan, günümüzde en çok öne çıkan kavramlardan biridir.

 Peki, dijital okuryazarlığın göstergeleri neler?

Bilgi becerileri ve bilgi ile iletişim teknolojilerini harmanlayan bir alan ve 21. Yüzyıl yetkinlikleri arasında gösterilen dijital okuryazarlık, kişilerin yazılım araçlarını seçme, kullanabilme, bu araçlar vasıtasıyla bilgiye ulaşma, ulaştığı bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla sorgulama ve değerlendirme yetkinliklerini kapsayan bir kavram.



Digital literacy refers to finding, understanding, analyzing, producing, and sharing information through network devices such as smartphones, tablets, laptops, and desktop computers. Digital literacy differs from computer literacy or digital skills. It is one of the most talked-about and most central concepts today about all the talents covered in a wide range of digital environments, from searching for information to finding, producing and sharing. So, what are the indicators of digital literacy? It's a field that blends knowledge, knowledge, and communication technologies, and it's a 21st-century technology. Digital literacy, which show among the competencies of the 19th century, is a concept that covers the competencies of individuals to select, use, access information through these tools, question and evaluate the information they reach from a critical point of view.

Kaynakça (References): https://www.wikipedia.org

                                           https://www.markersturkiye.com

Hazırlayan (Prepared by) : Yağmur Ö. / Meşkure Şamlı Ortaokulu / Buca- İZMİR


       Dijital okuryazarlık kavramı ilk olarak 1997 yılında Paul Gilster‘in yazdığı aynı adı taşıyan kitapla ortaya çıkmıştır. Kitapta dijital okuryazarlık, dijital ortamda sunulan bilgiyi farklı şekillerde anlayıp kullanabilme becerisi olarak ifade edilmektedir. Yani; dijital teknolojileri kullanarak mevcut bilgiye ulaşma ve bu bilgileri etkili bir şekilde kullanarak bilgi üretme becerisidir. Aynı zamanda bilgiyi işlemeyi, tutmayı ve aktarmayı da bilmek ve yapabilmek gerekir. Bilgiyi özetleme, sentezleme, oluşturma ve sunabilme becerileri gerekir.

Uluslararası Eğitim Teknolojileri Topluluğu (ISTE) dijital okuryazarlık kriterlerini altı standart etrafında belirlemiştir.

1.Yaratıcılık

2. İletişim ve iş birliği

3.Araştırma ve bilgi akıcılığı

4. Eleştirel düşünme

5. Problem çözme ve karar verme

6. Dijital vatandaşlık ve teknoloji operasyonları ve kavramları  

 

       Dijital okuryazarlık için yeterlilikler üç ana ilkeye göre sınıflandırılmıştır.

1.Kullanım: Kullanım kapsamına giren beceriler ve yetkinler, temel teknik bilgi birikiminden, bilgisayar programlarını kullanmaktan, arama motorları gibi bilgi kaynaklarına erişim ve bunları kullanmak için daha gelişmiş daha etkili yeteneklere kadar uzanmaktadır.

2.Anlamak: Anlamak, en kritik parçadır. Dijital medyayı anlamamıza bağlamsallaştırmamıza ve eleştirel olarak değerlendirmemize yardımcı olmaktadır. Böylelikle çevrim içi olarak yaptığımız ve karşılaştığımız şeyler hakkında bilinçli kararlar almamıza yardımcı olmaktadır.

3.Oluşturmak: Çeşitli dijital medya araçları ile içerik üretme ve etkili bir iletişim kurma becerisidir. Dijital okuryazarlık son zamanlarda, dijital medyayı tesirli biçimde kullanmak, anlamak için büyük bir ehemmiyet taşımaktadır. Günümüzde insanlar geçmişten farklı olarak yeni ifade ve iletişim teknikleri kullanmaktadırlar. Dijital okuryazarlık, gerçek ve sanal ortamdaki verilere istenilen emelde doğru bir şekilde ulaşabilmek ve onu doğru metotla bir şey kullanabilmektir. 

 

Dijital Okuryazarlığın Temel Kavramları

1.Dijital Ortam Ağa Bağlıdır

Geleneksel medyanın aksine, dijital medyada içerik yönlü bağlantı yoktur. Geleneksel medya içerik yalnızca tek bir şekilde sağlanır. Dijital medyada ise artık bir dağıtım zincirinin son halkası değil, sonsuz bir ağın ortasındaki bir düğüm sizsinizdir. Yani herkesin, her şeyle bağlantılı olduğu anlamına gelmektedir. Sonuç olarak, katılımın önündeki engeller geleneksel medyadakinden çok daha düşüktür ve herkes içerik yayınlayabilir ve bir izleyici bulabilir.

 

2. Dijital Medya Kalıcıdır, Aranabilir ve Paylaşılabilir

Dijital medyanın ağa bağlı olduğu düşünüldüğünde bu içeriğin çoğunun önemsiz bir maliyetle kopyalanabileceği, paylaşılabileceği veya yayılabileceği anlamına gelir.

 

3.Dijital Medyanın Bilinmeyen ve Beklenmedik İzleyicileri Vardır.

Dijital Medya ağ bağlantılı olduğundan ve dijital içerik paylaşılabilir olduğundan, çevrimiçi paylaştıklarınız, onu görmeyi istemediğiniz veya beklemediğiniz kişiler tarafından görülebilir.

 

4. Dijital Medya Deneyimleri Gerçektir Ancak Her Zaman Gerçek Hissettirmez.

Ağa bağlı olmak, tüm dijital medyanın en azından bir dereceye kadar etkileşimli olduğu anlamına gelir. Bizler asla sadece pasif izleyiciler değiliz, her zaman olanların bir parçasıyızdır.

 

5.Dijital Medyayı Kullanırken Nasıl Tepki Vereceğimiz ve Nasıl Davrandığımız, Yaratıcılarının Ön Yargılarının ve Varsayımlarını Yansıtan Platformların Mimarisinden Etkilenir.

Medya okuryazarlığının en temel özelliklerinden biri, bir ortamın biçiminin bir metni nasıl “okuduğumuzu “veya nasıl deneyimlediğimizi etkilemesidir. Bu dijital medyada doğru kalırken ağ etkisi, bir platformun mimarisinin etkileşim kurduğumuz kullanıcı ara yüzünden bize içeriği nasıl teslim ettiğini belirleyen algoritmalara kadar  sadece dijital medyanın anlamını ve mesajını etkilediği anlamına gelir.



 The concept of digital literacy first emerged in 1997 with a book written by Paul Gilster. In the book, digital literacy express as the ability to understand and use the information presented in a digital environment in different ways. I mean, I don't know how to access existing information using digital technologies and generate information using this information effectively. It is also necessary to know and be able to process, hold and transfer information. The ability to summarize, synthesize, create and present information is required. The International Society of Educational Technologies (ISTE) has set digital literacy criteria around six standards. 

1.Creativity 

2. Communication and cooperation 

3.Research and information fluency 

4. Critical thinking 

5. Problem-solving and decision-making 

6. Digital citizenship and technology operations and concepts

 

Qualifications for digital literacy are classifying according to three main principles. 

1.Usage: The skills and competencies covered range from basic technical know-how, from using computer programs to more advanced more effective capabilities for accessing and using information sources such as search engines. 

2.Understanding: Understanding is the most critical part. It helps us understand and contextualize and critically evaluate digital media. In this way, it helps us to make informed decisions about what we do and encounters online. 

3.Creating: The ability to produce content and communicate effectively with various digital media tools. Digital literacy has recently been of great importance for using and understanding digital media in an influenced way. Today, unlike in the past, people use new expressions and communication techniques. Digital literacy accurately accesses the data in the natural and virtual environment and uses it with the right method. 

Digital Literacy 

1.Digital Media Connected to Network 

Unlike traditional media, digital media does not have content-oriented connectivity. Traditional media content provide in only one way. In digital media, you are no longer the last link in a distribution chain but a node in the middle of an endless network. It means that everyone can connect to everything. As a result, barriers to participation are much lower than in traditional media, and anyone can post content and find an audience. 

2. Digital Media Is Persistent, Searchable and Shareable 

Considering that digital media is connecting to the network, it means that most of this content can be copied, shared, or disseminated at an insignificant cost.  

3.Digital Media Has Unknown and Unexpected Viewers

Because Digital Media is networked and digital content is shareable, what you share online can be seen by people you don't want or expect to see it. 

4. Digital Media Experiences Are Real but Don't Always Feel Real.

Being connected to the network means that all digital media is interactive to at least some extent. We're never just passive viewers, we're always part of what happens.

5.How We React and Behave When Using Digital Media Is Influenced by the Architecture of Platforms That Reflect the Prejudices and Assumptions of Their Creators. 

One of the most fundamental features of media literacy is that an environment's format affects how we "read" or experience a text. While this remains true in digital media, the network effect means that a platform's architecture only affects the meaning and message of digital media, from algorithms that determine how it delivers content to us because of the user tween we interact with. 

Kaynakça (References):  www.siberay.com

Hazırlayan (Prepared by) : Ece Su D.. / Meşkure Şamlı Ortaokulu / Buca- İZMİR


Dijital okuryazarlık, akıllı cihazların tümüyle birlikte anlama, analiz etme ve bilgiyi bulma becerilerine verilen isimdir. Akıllı telefonlar, tabletler, dizüstü ve masaüstü bilgisayarlarla birlikte ağ cihazlarının sağladığı üretme ve aynı zamanda paylaşabilme yetisidir. Bazı yerlerde dijital okur yazarlık şeklinde ismiyle kullanır. Bu kavramlarla birlikte dijital okuryazarlık sanıldığından daha farklıdır. Bilgisayar okuryazarlığı ve dijital becerilerinden farklı kategori de yer almaktadır.

Bilgisayar okuryazarlığı daha çok geleneksel ifadelerden oluşur. Standart laptop ve masaüstü bilgisayarlar kullanılarak beceri ve bilgi akışı sağlanır. Bilgisayar okuryazarlık yazılımı sayesinde uygulama paketleri pratik sonuçlara odaklanır. Dijital beceriler ise daha çağdaş terimlerden oluşmaktadır. Fakat dijital cihazların kullanılmasında sınırlı davranmaktadır.

 



Digital literacy is the name given to understand, analyze and find information together with all smart devices. Along with smartphones, tablets, laptops and desktops, it can produce and share that network devices provide. In some places, it uses its name in the form of digital literacy. With these concepts, digital literacy is different than thought. There are also other categories of computer literacy and digital skills. Computer literacy consists mainly of traditional expressions. Skill and knowledge flow is provided using standard laptops and desktops. Thanks to computer literacy software, application packages focus on practical results. Digital skills, on the other hand, consist of more contemporary terms. However, it is limited in the use of digital devices. 

Hazırlayan (Prepared by) : Kemal Ç. / Meşkure Şamlı Ortaokulu / Buca- İZMİR


Dijital Okuryazarlık, sanıldığı kadar eski bir kavram değildir. Eski zamanlardan günümüze gelene kadar yavaş yavaş ortaya çıktı.

İnsanlar ilk önce aslında teknolojiyle tanıştı. İlk teknolojik alet ise televizyondur. Daha sonra internet girdi hayatımıza ve insanlar internete çabuk alıştılar, uyum sağladılar. Sosyal medya kullanılmaya başladı ve akıllı cihazlarla insanların hayatında değişmeler oldu.

İnternet , teknoloji , akıllı telefonlar ,hepsi aslında tablet yani kısacası hepsi aslında ihtiyaç duyulan şeyler aslında

Şimdi günümüze gelince ‘’Dijital Okuryazarlık’’ nedir ? Ondan bahsetmek istiyorum.

Dijital okuryazarlık akıllı telefonlar, tabletler , tabletler , bilgisayarlar , vb. cihazların aracılığı ile bilgiyi bulma , anlama , tespit etme , üretme , paylaşabilme becerilerini ifade eder.

Dijital okuryazarlık normal bir şekilde kağıda yazmak ile bir değildir. Dijital okuryazarlık sosyal medyada bir çok aracılık ile iletişim kurmaktır.

Ayrıca dijital okuryazarlıkta 3 önemli unsur vardır.

Ø  Doğru şekilde kullanım

Ø  Kullandığını anlayabilme

Ø  Üretebilme yetisi

Dijital okuryazarlık doğru öğrenme, tespit etme, yorumlama yorumlanan, doğru edinilen bilgileri doğru kullanılma yetisi konusunda insanları bilinçlendirmeliyiz. Bu sayede üretim sağlanır. Ve daha çok kişiyle etkileşim içine girmemizi sağlar. Dijital cihazlarda doğru kullanılmasına yardımcı olur.


Digital Literacy is not as old a concept as it seems. It gradually appeared from ancient times to the present day. People met technology first. The first technological device is the television. Then the internet came into our lives, and people quickly got used to the internet, adapted. Social media began to use, and there were changes in people's lives with intelligent devices. Internet, technology, smartphones, they're all tablets, so in short, they're all actual things that are needed. What is "Digital Literacy" now? I want to talk about him. Digital literacy refers to finding, understanding, detecting, producing, and sharing information through devices such as smartphones, tablets, tablets, computers, etc. Digital literacy is not the same as writing on paper in a usual way. Digital literacy is to communicate with many intermediaries on social media. There are also 3 essential elements in digital literacy. 

Proper use

To understand that you are using 

Ability to produce, 

We need to raise people's awareness about digital literacy, learn, detect, interpret correctly, and use the correct information correctly. In this way, the production provides. And it allows us to interact with more people. It helps to use it correctly on digital devices.

Kaynakça (References): 

Hazırlayan (Prepared by) : Selçuk Emre T. / Meşkure Şamlı Ortaokulu / Buca- İZMİR


Dijital Okuryazarlık: Dijital okuryazarlık akıllı telefonlar, tabletler, dizüstü bilgisayarlar ve masaüstü bilgisayarlar gibi ağ cihazları aracılığı ile bilgiyi bulma, anlama, analiz etme, üretme ve paylaşabilme becerilerini ifade eder. Dijital okuryazarlık bilgisayar okur yazarlığı veya dijital becerilerden farklıdır.

Dijital okuryazarlık , alışageldiğimiz okuma yazma biçimlerinin yerini tutmaz .Aksine bunlar üzerine kuruludur.Dijital okuryazarlık , bireylerin çeşitli yollarla iletişim kurmalarını ve öğrenmelerini sağlar.

21.yy değişen teknoloji anlayışı  ile beraber bu başlık artık hayatımızda çok sık duyduğumuz bir cümle haline gelmeye başlamıştır.İyi bir Dijital okuryazar temel bilgisayar ve internet kullanımından sosyal medya kullanımına mobil uygulama kullanımından office programlarına kadar   birçok alanda yetkin kişidir.

Digital literacy refers to finding, understanding, analyzing, producing, and sharing information through network devices such as smartphones, tablets, laptops, and desktop computers. Digital literacy differs from computer literacy or digital skills. Digital literacy is no substitute for the literacy patterns we are used to. On the contrary, it is base on them. Digital literacy enables individuals to communicate and learn in a variety of ways. With the changing technology approach of the 21st century, this title has become a phrase that we hear very often in our lives. Good Digital literacy is competent in many fields, from primary computer and internet use to social media use to mobile application usage to office programs.

Kaynakça (References): https://tr.wikipedia.org        https://www.kerokod.com

Hazırlayan (Prepared by) : Elif Berra C. / Meşkure Şamlı Ortaokulu / Buca- İZMİR


Akdeniz Üniversitesi öğretim üyesi Doç Dr. Yasemin Bilişli'nin sunduğu Medya okuryazarlığı ve Dezenformasyon seminerine öğrencilerimizle birlikte katıldık.




1 yorum:

  1. Tebrik ediyorum sizi ve öğrencilerinizi hepsi birbirinden güzel çalışmalar👏

    YanıtlaSil

  Proje sertifikalarımızı Çakırbeyli Ortaokulu müdürü Bilal ÖZSARIOĞLU bana ve öğrencilerime takdim etti. Bilal ÖZSARIOĞLU, the director of ...